Viktresan

21 juni 2011

Uppdatering

Jag har helt ärligt inte orkat skriva något den senaste tiden. Det har varit så stressigt att hitta ett nytt jobb och med en skral ekonomisk framtid utan ett jobb så har jag varit så sönderstressad att jag knappt sovit.

Så här kommer en uppdatering av höjdpunkterna efter min operation.

Jag har ärligt talat mått som en prinsessa hela tiden! Det har varit lite svårt att vänja sig vid att äta hela tiden och jag var mest orolig för hur det skulle gå att hålla den här kosten samtidigt som jag arbetar men det har inte varit några problem. Både barn och personal har accepterat fullt ut att jag får omkring och äter på något mellan varven.

Viktmässigt har jag gått ner från 137 till dagens 114 vilket innebär att jag har gått ner 23 kg sedan den 18/2 i år. Det intressanta är att det inte känns som en kamp eller så utan jag har mått fantastiskt hela tiden. Andra saker som skett är att jag har minskat 27 cm i midjan. All min halsbränna är helt borta, har nästan aldrig huvudvärk längre och min IBS är som bortblåst! Med tanke på de positiva effekter förutom viktminskningen gör att jag skulle ha gjort operationen även om jag inte skulle ha gått ner ett enda kilo efteråt.

Gällande jobbfronten så har jag fått ett nytt jobb och jag börjar jobba på en skola som fritidspedagog till augusti och jag ser fram emot detta nya kapitel i mitt liv. :)

Och gällande träningen.. ja.. den går framåt i alla fall. Under en period var jag ofta ute och gick och jag borde gå ut och gå varje dag men av någon anledning slutade jag. Men å andra sidan fick jag motion på recept och jag valde att börja styrketräna vid Korpen. I och med att jag fick detta recept så fick jag också hjälp av en personlig tränare att lägga upp ett träningsprogram och jag har nu tränat 2-3 gånger minst i veckan och jag börjar faktiskt gilla styrketräning efter att jag avskytt det i så många år pga hur exet lade upp träningen för mig de få gånger jag följde med honom till gymmet.

Så allt som allt.. jag är så glad att jag valde att göra den här operationen och jag ångrar inte mitt beslut en enda sekund. Många jag har pratat med i samma sits har haft det jobbigt känslomässigt för det är en stor förändring att gå från den här feta kvinnan jag var till en mindre version av sig själv. Många har känt att de förändras för snabbt för att hinna med men jag känner bara att jag äntligen är på väg tillbaka till den kvinna jag alltid sett mig själv vara. Jag kunde aldrig acceptera mig själv när jag var så pass överviktig som jag var och faktiskt är än idag för även om jag har gått ner 23 kg så klassas jag fortfarande att lida av sjuklig fetma.. men bara 2 kg till och sedan räknas min vikt "bara" som fetma. :) Har gått från BMI 49 till BMI 40.4 idag.

Inga kommentarer: