Viktresan

04 april 2009

IBS

Utdrag från IBS forum
Vad är IBS?
IBS är ett samlingsnamn för funktionella tarmbesvär.
Vid en funktionell sjukdom ser organen normala ut. Trots detta fungerar de avvikande, och kan orsaka ansenliga besvär. Funktionella sjukdomar finns nästan i alla kroppens organ. Man kan ha funktionell huvudvärk, funktionella hjärtbesvär,funktionella sväljningsbesvär - ja till och med funktionella reumatiska besvär från musklerna (fibromyalgi).
Förstoppning och diarré är det vanligaste problemen. Men det finns även de som har problem med större mängder gaser.
Förkortningar som används i IBS sammanhang:
IBS-D = Diarré
IBS-C = Förstoppad
IBS-A = De som har växlande besvär mellan D & C.

Det jag har är IBS-D.


Hur vet man om man har IBS?

I en enig överenskommelse mellan internationella experter under ett möte i Rom sattes kriterier som skall uppfyllas.

Återkommande buksmärtor eller obehag, som debuterade för mer än 6 månader sedan,
har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid defekation (Uttömning av avföring genom ändtarmen och ändtarmsöppningen.)
2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

Det hela började som en magkatarr våren -05 och det blev bara värre och värre! Sedan den tiden har jag knappt vågat ta mig utanför dörren pga rädsla för att förlora kontrollen över mina tarmar och smärtan har varit fasansfull.

Varje vecka hade jag minst 2 rejäla attacker av diarré, kramper i magen och smärtsamma problem med gaser. Ja jag vet.. lite bajsprat men något säger mig att ni överlever. :)

IBS går inte att diagnostisera utan det man gör är att utesluta andra problem och det som blir över benämns som IBS.

Personligen börjar jag fundera om IBS i någon mån har med en överkänslighet av födoämnen för något måste det vara eftersom jag för första gången på 4 år är helt bra i magen så det är något av de vanliga sakerna jag äter som utlöser attackerna.

Det intressanta är att ca 20% av Sveriges befolkning lider av IBS men ingen vågar prata om det. Ganska självklart för i vårt samhälle är det tabu att prata om tarmproblem för det är liksom lite pinsamt men som jag känner det så måste vi som drabbats av detta tillsammans med våra anhöriga börja prata om detta för att öka förståelsen för vår situation.

För tre månader sedan snubblade jag över just IBSforum (länk längst upp) och det var här jag hittade den sk IBS-kosten som jag sedan följt slaviskt. Som jag känner nu så är jag evinnerligt trött på maten men samtidigt så känns det inte som någon större uppoffring (för det mesta) eftersom min mage numera är helt bra!

Lite mer om IBS hos sjukvårdsupplysningen

Inga kommentarer: