Viktresan

04 april 2009

Ett dysfunktionellt förhållande!

Från att periodvis varit en hetsätare så har jag nu ett väldigt knepigt förhållande till mat pga min IBS. Jag passade på att storhandla idag när jag är barnledig och det var inte mycket jag kunde köpa när jag gick där genom gångarna i affären.

När jag väl lagt upp allt på bandet gled massor med frukt, hälsokostprodukter, konserver, kyckling och fisk vidare på bandet och jag utmanar någon att hitta en enda onyttig produkt på min inköpslista! :)

Men det är jobbig också! Speciellt när man står i kön och är fullständigt omringad av allt godis och jag vill ju så gärna ha en tugga av något! Vad som helst!

Jag har inte ätit godis, kakor eller något i den stilen efter den 1a februari. Jag kan bli så lockad att smaka en bit pannkaka av barnen men så känner jag att om jag gör det kan jag få tillbaka mina magproblem och jag vill inte gå igenom 6 veckors stenhård kost igen bara för att bli bra för att jag var lite sugen en gång på något gott.

Samtidigt som det känns som en befrielse att äntligen vara kvitt problemen med magen så känns livet ganska trist just nu. Jag som alltid älskat att baka och laga mat men nu ser jag bara maten som ett nödvändigt ont och jag ser inte längre fram emot måltiderna längre.

Kanske blir det bättre framöver, beroende på hur framtiden ter sig gällande min mage och nya livsmedel.

Men bara en enda liten ruta mörk choklad då??? Jag är såååå sugen!
Men nej. Har inte ens choklad, godis eller bakverk hemma. Jag har inte ens mjukt bröd hemma.

Tänk att jag ändå känner en tacksamhet över att ha drabbats av IBS. Snacka om en helomvändning alltså. :D

1 kommentar:

Mikaela H B sa...

IBS, vad är det? Vad stark du är som klarar att hålla dig till så stark "diet"! *beundrar*